advertentie

donderdag 6 oktober 2011

Van beleggen word je harder


Gisteravond terwijl ik aan het werk was achter mijn computer zag ik rechts onderin mijn scherm een klein tweetje binnenkomen. Dat is dan weer een extraatje dat tezamen met mijn FireFox browser geinstalleerd was. Het zorgt er voor dat ik direct alle tweets lezen kan en op die manier ben ik als een van de eersten op de hoogte van het laatste nieuws.
De tweet was kort. "R.I.P. Steve Jobs". De zieke Steve Jobs, grondlegger van Apple, was niet meer. Nog voor het nieuws echt bij me naar binnendrong keek ik op www.cnn.com en op www.telegraaf.nl - beide nieuwssites hadden nog geen tijd gehad om het nieuwsbericht te plaatsen. Dan betrap ik mezelf op een nieuwe eigenschap die ik daarvoor nog niet had leren kennen - ik denk 'beursgerelateerd'. In plaats van een vorm van sympathie of iets wat er op moet lijken voor iemand die je natuurlijk niet in persoon kent dacht ik wat dit met het aandeel Apple zou kunnen doen. Toen Steve Jobs aankondigde te stoppen als directeur van Apple kelderden de koersen en duidelijk was dat de beleggers vooral het vertrouwen in Steve Jobs hadden en niet zozeer in zijn mogelijke opvolgers.

Dat Steve achter de schermen nog volledig de touwtjes in handen zou hebben leek mij niet meer dan logisch. Een koersdaling was dan ook het meest voor de hand liggende scenario bij het openen van de beurs in de Verenigde Staten. Ik twijfelde dan ook geen seconde om vol - short - te gaan in aandelen Apple. Nadat ik m'n order veilig gesteld had refreshde ik de pagina's van cnn en de telegraaf. Enkele minuten later was het nieuws wereldkundig gemaakt, maar ik had nog het voordeel van de primeur.

Ik was dan ook wel een beetje 'gejavascript:void(0)spannen' hoe de beurs zou openen. Inderdaad, de koers ging iets achteruit - maar absoluut niet in de hoeveelheid waar ik mogelijk op had 'gehoopt'. Later op de dag schoot de koers zelfs iets omhoog, om vervolgens toch weer ietsje lager te sluiten. Uiteindelijk speelde ik op deze actie nagenoeg quitte en eerlijk gezegd vond ik dat uit etisch oogpunt ook niet zo erg. Achteraf vond ik het een vreemde gewaarwording, om zo snel te handelen op basis van een droevig nieuwsbericht, al denk ik dat het handelstechnisch wel weer een stapje is in de richting die je als forextrader zou moeten volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten